Монголчууд бид байгалиа хайрлан хамгаалж, орчинтойгоо зохицон аж төрөх талаар өнө эртнээс уламжлагдан ирсэн үндэсний бодлого, ёс заншил, амьдралын дадлага, мэдлэг, соёлтой, тэдгээрийг ард түмэн нь өөрийн өвөрмөц арга ухаан болгож уламжлуулан хэрэглэж чадсан дэлхийн ховорхон ард түмэн билээ. Монголчуудын байгаль орчинтой харьцах уламжлал нь байгаль орчныг хамгаалах сэтгэлгээг хувь хүнд төлөвшүүлэх хүмүүжлийн өвөрмөц арга болж монголын хүн амын ихэнх хэсгийн дотор эдүгээг хүртэл уламжлагдан ирсэн нь өнөөгийн шинжлэх ухааны томъёоллоор бүх нийтэд экологийн боловсрол, хүмүүжил олгох төрийн бодлогын уламжлалт шинж чанарыг нотлох нэг баримт гэж үзэж болно. |
Монголын хууль цаазын өв уламжлал ба байгаль хамгаалал
Монгол туургатны тухайд бүр хүннү гүрний үе хоёр мянгаад жилийн тэртээд төрт ёс тогтсон гэж эрдэмтэн мэргэд үзсэн байдаг. Нэгэнт хүний нийгэмд төрт ёс тогтоно гэдэг улмаар төрийн хууль цаазат ёс нийгэмд үүсэн буй болох эх үүсвэр гарсан хэрэг агаад тэр нь хөгжин боловсорсоор XII зууны эцэс XIII зууны эхэн зааг дээр их эзэн богд Тэмүжин Чингис хаан цогцлон байгуулсан монголын нэгдсэн улсын үед монгол үндэстний хууль цаазын эцэг “Их засаг” хуулийг төрүүлжээ.
“Их засаг” хууль нь монгол түмний үзэл санаа, ёс заншил, хэв журмын дэвшилттэй бүхнийг агуулсан, тухайн түүхэн үеийн нийгмийн бүхий л харилцааг зохицуулахад зориулагдсан хууль цааз байсан гэж академич Ж.Болдбаатар тодорхойлсон байна. Эрдэмтэн Жувейн Чингис хаан өөрийн бүх цааз зарлигийг “хөх дэвтэрт” бичиж тэмдэглэхийг зарлиг болгожээ. Энэхүү хөх дэвтэрийг “их засаг” хэмээн тусгайлан хадгалдаг байсан гэж бичсэн ажгуу. “Энд авч үзсэн хоёр ишлэлийг үзэхүл “Их засаг” хэмээх энэ алдарт хууль цааз нь нэг талаас монгол туургатны үзэл санаа, хэв ёс, зан заншлийн дэвшилттэй бүхэн, нөгөө талаас эзэн богд Тэмүжин Чингис хааны зарлиг, айлдвар нэгдэн нийлсэн цогц байсан агаад чухам үүнийхээ ачаар монгол түмний оюун санаа, амьдралын бүхий л хүрээнд гүн шингэж хүн ардын уламжлалт зан үйл, амьдралын хэв ёс болтлоо хэвшин хэрэгжиж ирсэн байх ажгуу. Зохиогч монгол түмний төрт ёс, хууль цаазын уг угсааны тухай ийнхүү товч хураангуй санаа илэрхийлсний учир юу гэвэл бидний монгол эх орон байгалийн унаган төрхөө түүний бхий л төрлийн баялаг бүрэн бүтнээрээ эдүгээ цагийг иртэл хамгаалагдан хадгалагдаж ирсэн явдлын гол гавьяа язгуур үндэс нь монгол түмний хууль цааз, түүний үл тасалдсан залгамж чанар уламжлалд байсныг илэрхийлэх гэсэн хэрэг болой. Манай монгол эх орон байгалийн унаган төрхөө алдаагүй, түүний баялаг бүрэн бүтнээр эдүгээ бидний үед ирэхэд монгол түмний хууль цаазын гүйцэтгэсэн гавъяаны гол ноён нуруу, эх суурийг “Их засаг” хууль тавьжээ. “Их засаг хууль” энэ алдарт хуулинд байгаль хамгаалах талаар тусгагдсан заалтуудын гол үзэл санааг хураангуйлан илэрхийлбэл:
-Эх нутаг түүний байгалийг унаган төрхөөр нь байлгах
-Нутаг бэлчээрийг зүй зохистой ашиглах
-Газар шороо, түүний хөрсийг цэвэр ариун байлгах
-Усыг бүх талаар хамгаалах цэвэр ариун байлгах
-Газар нутаг, ой модыг гал түймрээс хамгаалах
-Газар шороо, хад, уулыг элдвээр сүйтгэхгүй байх
-Ан амьтныг хайрлаж хамгаалах, үл егүүтгэх
-Ан авыг тодорхой зорилго зориулалтаар дэг журамтай агнаж байх зэргээр байгаль хамгаалах асуудлын гол үндсүүдийг илэрхийлжээ.
“Их Юаны нэвтэрхий хууль “-энэ хууль Юань улсын гол хууль байсан бөгөөд байгаль хамгаалах талаар “Их засаг” хуульд тусгагдсан бүх үзэл санаа, заалтыг уламжлан дагасаны дээр уг хуульд байгаль хамгаалах асуудлаар шинээр орсон гол асудлууд нь хот хүрээ газрын нутаг дэвсгэр, өртөө замын дагуу, гол мөрөн, нуур цөөрмийн зах хөвөө зэрэгт мод тарьж ойжуулах асуудал байжээ. Үүнээс гадна газар тариалан эрхлэх, ногоо тариаг хамгаалахтай холбогдсон заалт шинээр орсон байна. Ан амьтан хамгаалах тухайд ан ав хийх цаг хугацааг үлэмж нарийвчлан зааснаар онцлог юм.
“Дөчин дөрвөн хоёрын цааз” -Энэ цааз хуулийг 1640 онд халх ойрдын бүх ноёдыг төлөөлсөн чуулган чуулж баталсан агаад мөнхүү хуулийг “Монгол ойрдын хууль” хэмээн нэрлэх нь буй ажээ. Энэ цааз хуулийн онцлог нь газар нутгийн бүрэн бүтэн байдлыгхангахад ихээхэн анхаарал хандуулснаар өмнөх цааз хуулиудаас ялгаатай гэж судлаачид үзсэн байна. Бас түүнчлэн байгалийн гамшиг, ган зуд тохиолдсоны улмаас байгаль орчинд учирсан элдэв бохирдлыг арилгах, тухайлбал үхсэн мал амьтны сэг зэмийг ямар хугацаанд хэрхэн арилгаж газар нутгийг цэвэрлэх тухай тодорхой зааснаар онцлог аж.
“Халх журам” -Монгол улсын энэ нэрд гарсан хууль цаазыг 1709-1795 оны хооронд халх хаад ноёд, шашны зүтгэлтнүүд олон удаа нэгдэн чуулж нягтлан хэлэлцэж тогтоосон байна. Халх монголын энэхүү хууль цаазыг манай нэртэй хуульч эрдэмтэн нийгэм улс төрийн ахмад ажилтан С.Жалан-Аажав олон жил сурвалжлан судлаж арван дөрвөн бүлэг, гурван зуун нэгэн зүйл болгон ангилж 1995 онд үндсэн эх “халх журам” нэрээр нь нийтэлжээ. Энэхүү хууль цаазын долдугаар бүлэг Таван зүйл анги, байгаль орчин, ан амьтныг хамгаалахад зориулагдсан байна.
-”Халх журам” цаазын байгаль хамгаалахтай холбогдсон заалтуудыг академич Ж.Болдбаатар “Түүх зулсан он жилүүдийн ойлго” /2003/ хэмээх бүтээлдээ зүйл зүйлээр нилээд дэлгэрэнгүй авч үзжээ.
“Үйсэн дээр бичсэн цааз бичиг” -Энэ цааз бичгийг нэрттүүхч, археологич Х.Пэрлээ агсан 1970 онд Булган аймгийн Дашинчилэн сумын нутаг Харбухын балгаснаас олж нарийвчлан судлаад 1973 онд “Халхын шинэ олдсон цааз эрхэмжийн дурсгалт бичиг” гэсэн нэртэй бүтээл хэвлүүлжээ. Энэ цааз бичигт байгаль хамгаалах талаарх тусгагдсан асуудал гэвэл газар нутгийг зүй зохистой ашиглах талаар үлэмж анхаархын зэрэгцээ ан амьтныг егүүтгэлт арга хэрэгсэл ашиглан агнах зэрэг явдлыг хатуу хоригложээ.
“Алтанхааны цаазын бичиг”-Энэ цааз бичиг нь монгол гүрний нийгэм, улс төрийн бутарлын үед гарсан боловч байгаль хамгаалах талаар урьд удаагийн хууль цаазуудын үзэл санааг өргөн тусгасан төдийгүй газар нутаг, ой мод, ан амьтныг хамгаалах талаархи хууль цаазыг зөрчиж хор хохирол учруулсан хэн боловч түүнд хүлээлгэх ял зэмлэлийг улам чангатгасанаараа онцлог аж.
“Хутагт сэцэн хүнтайжийн шашны цааз” -Энэ цааз бичиг шарын шашин хүчтэй дэлгэрсэн XVI зууны дунд үед гарсан бөгөөд аливаа нэгэн адгуус амьтныг энэрэн нийгүүлсэхийг чухалчилснаараа онцлог юм.
“Халх зургаа ба долоон хошууны цх-цааз” -Энэ цааз хууль XVI-XVII зууны үед мөрдөгдөж байжээ. Уг цааз хуулинд гал түймэртэй тэмцэх, түүнээс сэргийлэх талаар урьд өмнөх хуулинд байгаагүй шинэчлэл заалт агуулагдснаараа онцлог юм.
“Зарлигаар тогтоосон Монгол Улсын хууль цаазын бичиг” -Энэ нь 1911 оны үндэсний эрх чөлөөний төлөө тэмцлийн зурвас үед гарсан хууль цааз юм. Уг цааз бичигт байгаль хамгаалах асуудлаар нутгийн захиргааны эрх баригдынүүрэг хариуцлагыг өндөржүүлэх, байгалийн баялаг, ашигт малтмалыг хамгаалах, уул усыг онголон тахих дархлах, тухай асуудлыг нилээд дэлгэрэнгүй тодорхойлсон байна.